المدرسة المعمدانيّة في الناصرة

מתוך "הארץ" 2.6.2009
2009/06/02


פרופסור להוראת המדעים מתריע: רוב בוגרי בתי הספר התיכוניים בורים במדעים

מאת אור קשתי

הפרופ' יגאל גלילי מותח ביקורת חריפה על משרד החינוך בגלל קיצוץ של 30% מתוכנית הלימודים

תגיות: מדעים, חינוך, יגאל גלילי, פיזיקה




הפרופ' יגאל גלילי. כיום בוחרים רק 8% ללמוד פיזיקה ברמה מוגברת

תצלום: מאיה לוין / ג'יני


"לימודי הפיזיקה בתיכון נמצאים בתהליך מתמשך של צמצום הידע. אפילו התלמידים שלומדים את המקצוע ברמה של חמש יחידות לימוד לא יודעים כמעט שום דבר על פיזיקה מודרנית. אבל הבעיה היא רחבה הרבה יותר: לרוב המוחלט של בוגרי תיכון אין השכלה בסיסית במדעים. במצב הקיים, ישראל מאבדת את הדור הבא של אנשי המדע, ההנדסה והטכנולוגיה" - כך אומר הפרופ' יגאל גלילי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, המשמש יו"ר "ועדת המקצוע" בפיזיקה - הוועדה האקדמית המלווה את המקצועות השונים במערכת החינוך.

בצעד יוצא דופן, מותח גלילי ביקורת קשה ופומבית על משרד החינוך, שהחליט לאחרונה על קיצוץ כ-30% מהיקף תוכנית הלימודים בחטיבה העליונה. "זה אסון, אבל עשינו זאת בלב כבד. עדיף לפרסם תוכנית מגוחכת מאשר להמשיך ולהסוות עד כמה המצב קשה. אנחנו מייצרים תלמידים לא-משכילים בתחום הפיזיקה. בורים. אני לא יכול עוד לשתוק".

כיום בוחרים כ-8% מתלמידי כל שנתון ללמוד פיזיקה בהיקף מורחב של 5 יחידות. משמעות הדבר, אומר הפרופ' גלילי, ש"לכ-92% ממסיימי התיכון אין מושג בפיזיקה. במשרד החינוך חשבו שחלק מהפתרון יהיה באמצעות ?הוראת המדעים' בחטיבות הביניים, אבל במסגרת הזאת הפיזיקה כמעט ולא נלמדת, אם בגלל מחסור בשעות או מכיוון שמורים, שהוכשרו במקצועות אחרים, לא מוכנים לעסוק בנושא. הידע של התלמידים לקראת התיכון הוא דל במיוחד, אם בכלל הוא קיים". במבחן פיז"ה הבינלאומי, שבדק את הישגי בני 15 במדעים, הגיעו תלמידי ישראל למקום 39 מתוך 57 מדינות.

הבעיה מחריפה בכיתות י'-י"ב. על פי בדיקה שנעשתה ב"ועדת המקצוע", מתוך 450 שעות לימוד המוקדשות לפיזיקה במשך שלוש השנים, רק כ-350 נלמדות בפועל. לאובדן של כמעט רבע משעות הלימוד אחראים בחינות הבגרות, טיולי בתי ספר, ופעילויות אחרות. יתרה מזאת, על פי הערכה בוועדה, יותר ממחצית מבתי הספר לא מלמדים את המקצוע בכיתה י'.

על רקע המצוקה המתמשכת בשעות לימוד, התבקש הפרופ' גלילי להוביל ועדה מיוחדת ל"דילול" כ-30% מתוכנית הלימודים בחטיבה העליונה. במכתב למנכ"ל משרד החינוך, שמשון שושני, ולשר גדעון סער כתב הפרופ' גלילי כי "הגענו למסקנה שצמצום התכנים יפגע באיכות הידע של התלמידים המעטים הלומדים פיזיקה בתיכון. גם התוכנית הקיימת אינה עומדת בדרישה של הקניית ידע בסיסי".

בעקבות הנחיית משרד החינוך, החליטה הוועדה בראשות גלילי לצמצם נושאים בפרקי החובה כמו אופטיקה, ותורות הגזים והנוזלים. כמו כן, "נעלמו השרידים האחרונים של הפיזיקה המודרנית", מוסיף גלילי, "זה מצב מוזר שבו לתלמידים שכבר בוחרים להתמחות במקצוע אין ידע משמעותי מעבר לפיזיקה של המאה ה-19. נושאים כמו פירוק האטום ופצצת אטום או מבוא לתורת הקוונטים אינם נמצאים למעשה בתוכנית הלימודים".

"התלמידים יקבלו עכשיו מבנה ידע קטוע, שאי אפשר לקרוא לו עוד פיזיקה", אומר גם מורה ותיק מבית ספר תיכון במרכז הארץ על התוכנית החדשה, "פרקים בסיסיים נעלמו, ואין שום התפתחות רעיונית או היסטורית. הפיזיקה תהפוך למשהו שלא ראוי להיקרא מקצוע מורחב של חמש יחידות אלא רמה בסיסית ביותר שכל התלמידים היו אמורים ללמוד".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה על הדברים כי "אנו נלמד את הנושא ונחליט לאחר מכן".


 
© 2008-2009 كل الحقوق محفوظة للمدرسة المعمدانية في الناصرة
Design & Development ITSOFTEX , Powered by Yafita